کاهش مصرف نمک، راهی برای تسکین دردهای زنانه تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد رشد ۲.۴۳ درصدی موالید مادران ۲۰ تا ۲۴ سال در چه سنی میزان باروری زنان پایان می‌یابد؟ سیده ملک‌خاتون نخستین زن حکمران شیعه مروری بر زندگی نخستین بانوی دارنده دکترای ریاضی در خراسان‌رضوی | انتگرال زندگی و حساب عاشقی! قرار نیست همه‌چیز به «خاطره» تبدیل شود تجلیل از بانوان موفق جامعه کارگری رشد بیش از ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم برابری جنسیتی همیشه به نفع بانوان نیست ویدئو | کودکان، قربانی بلاگر‌های آرایشی رکوردشکنی جوانمردی در جام‌جهانی پاراتیراندازی | تیم ایران طلا گرفت ویدئو | استقبال ویژه خانوادگی از سرمربی قهرمان آسیا با پرچم متبرک تمامی خدمات کلینیک مشاوره حرم مطهر رضوی رایگان است | مراجعه بیش از ۶ هزار مراجع خانم به مرکز مشاوره باب الهادی در ۱۴۰۲ زنان بخوانند| مقابله با عوارض جنسی داروهای ضد افسردگی محمود پاک نیت: زنان جوان ایرانی همه فرزند دوست هستند
سرخط خبرها
زنان روستایی کلات در حوزه های کشاورزی، دامپروری و صنایع دستی موفق هستند | ۷۰درصد جمعیت شهرستان روستایی است

زنان روستایی کلات در حوزه های کشاورزی، دامپروری و صنایع دستی موفق هستند | ۷۰درصد جمعیت شهرستان روستایی است

  • کد خبر: ۱۸۹۶۵۵
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۹
فرماندار کلات گفت: ۷۰ درصد جمعیت شهرستان کلات روستایی هستند و زنان توانمندی در حوزه‌های کشاورزی، دامپروری و صنایع دستی دارد. 

به گزارش شهرآرانیوز، علی صلاحی، امروز در پنجمین همایش ملی ظرفیت‌ها و محدودیت‌های توانمندسازی زنان روستایی و عشایری که در این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: شهرستان کلات ۱۴۳ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان، دارای سه بخش، چهار شهر، ۶ دهستان و ۳۶ هزار و ۲۳۷ نفر جمعیت بر اساس سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ است که ترکیب ۷۰ درصد جمعیت روستایی و ۳۰ درصدی شهری را از آن خود کرده است. بانوان این شهرستان نیز فرزندان بزرگی از جمله ۲۱۳ شهید در راه انقلاب اسلامی داده‌اند و فرزندان نخبه‌ای را تربیت کرده‌اند.‌

صلاحی بیان کرد: تمامی جاذبه‌های شهرستان کلات در بخش‌های مختلف از جمله صنایع‌دستی، گردشگری و... قابلیت معرفی به جامعه جهانی را دارد. این شهرستان قابلیت تبدیل شدن به قطب صنایع‌دستی خراسان رضوی را دارد.

فرماندار کلات گفت: کلات به عنوان شهرستانی که درصد جمعیت روستایی آن بسیار بالاتر از سایر مناطق است زنان شهرستان کلات در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، دامپروری و صنایع‌دستی بسیار موفق هستند.

صالحی با اشاره به اینکه شهرهای لائین و زاوین به ترتیب به عنوان شهرهای ملی "نواربافی" و "ابریشم‌بافی" و روستای آقداش نیز به عنوان روستای ملی "گلیم‌بافی" در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ثبت شده است، افزود: هنر ساخت دستبند و گردنبند و همچنین حاشیه‌دوزی لباس‌های سنتی محلی در لائین بسیار زیباست و کاربرد و قدمتی چند صد ساله دارد. علاوه بر صنایع‌دستی آبشارهایی مانند آبشار ارتکند، قره‌سو، آبگرم و چند سد و طبیعت بسیار زیبا از جمله ظرفیت های گردشگری این شهرستان کلات است که حتی برخی از مردم مشهد نیز از آن اطلاع ندارند. 

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۸۰ گونه گیاهان دارویی در کلات وجود دارد افزود: کلات در تولید گوشت قرمز، گیاهان دارویی با ۵۰ هزار هکتار اراضی مستقل و تولید محصولات برنج با ۱۵۰۰ هکتار قطب تولید در خراسان رضوی است، همچنین جنگل ارس، منطقه هزار مسجد، جنگل پسته با ۱۰ هزار هکتار که در خاورمیانه بی‌نظیر است از دیگر جاذبه‌های بسیار خاص و بی‌نظیر این شهرستان محسوب می‌شود. 

فرماندار کلات در خصوص تاریخچه آثار کلات گفت: در عصر سامانیان کلات پناهگاه سرداران آن دوره بوده و از دوران سلجوقی نشانه‌هایی مانند بند نادر برجای مانده که اهمیت آن دشت را نشان می‌دهد. همچنین در دوران ایلخانان مغول کلات از اهمیت زیادی برخوردار بوده به طوری که تأسیسات دروازه ارغون شاه به دوران ایلخانی نسبت داده می‌شود. کلات در زمان افشاریان از اعتبار خاصی برخوردار بود و دلیل آن را باید در دیواره‌های طبیعی و دروازه‌های قابل کنترل دانست، این شهرستان محل سکونت نادر بود و دستور ساخت بنای قصر خورشید را در این منطقه داد.

صالحی در ادامه به ظرفیت‌های بسیار بالای این شهرستان در بخش کشاورزی اشاره و بیان کرد: سند تحول کشاورزی که تحول عظیمی را در اقتصاد شهرستان ایجاد خواهد کرد، تدوین شده است. تهیه سند تحول گردشگری شهرستان کلات نیز در دستور کار قرار دارد، امیدوارم با تلاش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هر چه زودتر طرح جامع مطالعاتی گردشگری شهرستان تهیه شود.

وی با بیان اینکه در حاشیه رودخانه‌های کلات بیش از ۳۰۰۰ هکتار باغ سرسبز داریم که۸۰۰ هکتار آن باغ‌های گردو است، گفت: این شهرستان می‌تواند همچون گذشته جایگاه خود به عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی استان را تصاحب و آن جایگاه را احیا کند.

فرماندار کلات افزود: طول رودخانه‌های کلات ۳۰۰ کیلومتر است و می‌توان از این ظرفیت در بخش شیلات و آبزی پروری به درستی استفاده کرد و بر اساس بررسی‌ها می‌توان در این شهرستان سالانه ۴۰۰۰ تن محصولات آبزی و حتی ماهی‌های خاویاری تولید کرد.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.